2011. január 9., vasárnap

Rákóczi túrós


Régi családi recept. Nagyon régen nem sütöttem, gondoltam, itt is megosztom, hátha valaki éppen itt bukkan rá :).

Előrebocsátom, hogy ez nem az autentikus Rákóczi túrós, Rákóczi János szakács/cukrász sütemény-remeke, ugyanis az eredeti recept szerint a fehérjehabot rácsosan kell a túróréteg tetejére nyomni habzsákkal, majd a közökbe baracklekvárt tölteni.
Ezt sokan nem tudják, "köszönhetően" a magyar cukrászatnak... most őszintén, melyik cukrászdában láttatok már rácsozott tetejű, baracklekvárral díszített, igazi Rákóczi túróst? A legtöbb helyen a felfújt, kilométer vastag, ehetetlenül cukros habbal ellátott változatot kapni.
Akkor célszerű nekilátni, ha van maradék tojásfehérjénk, mivel a tésztából és a krémből visszamaradt 4 fehérje mellé még további 6 tojásfehérjére van szükség. Mivel a szilveszteri majonézelőállítási folyamat gyártási hulladéka 6 tojásfehérje volt, és nagyon vágytam valami édességre, a választásom a Rákóczi túrósra esett.

Hozzávalók egy nagy gáztepsi mennyiséghez (36 szelethez):

tészta:
30 dkg liszt
15 dkg vaj
10 dkg cukor
2 tojássárgája
fél tk szódabikarbóna
100 g natúr joghurt

töltelék:
500 g tehéntúró
15 dkg cukor
3 dkg búzadara
2 tojássárgája
100 g natúr joghurt (nálam jóféle sűrű, natúr görög joghurt)

tetejére:
10 db tojásfehérje
3 ek porcukor

Elkészítés:

A tésztához a nagyon puha vajat a cukorral és a tojássárgával habosra keverjük, majd a joghurtot, a lisztet és a szódabikarbónát hozzáadva tésztává gyúrjuk. Pihentetni nem kell.

Kivajazott-lisztezett gáztepsibe nyomkodjuk (nyújtani is lehet, de felesleges) a kezünkkel, illetve egy pohár segítségével. Ha van mini, nyeles szilikon nyújtókánk, az nagyon hasznos, nekem sajna nincs, de ideje lenne beszerezni már egyet...:)

180 fokra előmelegített sütőben kb. 15 percig, félig megsütjük, míg a széle elkezd pirulni.

A túrótöltelék hozzávalóit alaposan kikeverjük (a legjobb késes mixerrel, hogy a túró ne maradjon szemcsés) majd a tésztán eloszlatjuk. Elég vékony lesz a túróréteg, amint a képen látszik, akkora. Szerintem pont megfelelő, de aki túrósabban szereti, emelheti a túrótöltelék adagot, nyilván a többi hozzávalóval együtt (búzadara, tojás, cukor, joghurt) arányosan.

További 20 percig sütjük, majd a sütőből kivesszük és kissé kihűtjük. (Ezalatt felverjük a fehérjehabot.)

Szóval, a fehérjét félig felverjük, hozzáadjuk a porcukrot, majd kemény habbá verjük.

Egyenletesen eloszlatjuk a sütemény tetején (célszerű habkártyával), a tetejére villával, vagy recés szélű habkártyával mintáztatot húzunk.

Visszatesszük a sütőbe, feltekerjük maximum hőfokra, majd kb. 5-10 percig sütjük, míg a teteje enyhén megbarnul.

(Megjegyzés: én szénhidrátcsökkentett liszttel és "műcukorral", azaz Update 1 cukorral készítettem.A mennyiségek ugyanazok.)

3 megjegyzés:

  1. Nagyon szépre sikeredett! Biztos finom is ;-)

    VálaszTörlés
  2. Most találtam Rád! Te jó ég mennyi finomság és milyen szép minden! :) Ez a rákóczi túrós meg a kedvencem! És pont úgy néz ki, ahogy én azt szeretem. Biztos meg fogom csinálni! Köszönöm! :) - Emőke

    VálaszTörlés
  3. Szia Emőke! Üdvözöllek! :) Remélem, jössz még erre!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails